Non à la taxe kilométrique-Neen aan de kilometerheffing-

Ikke

/ #20745

2014-02-11 07:18

Een kilometerheffing zou een verlaging van de Brusselse verkeersdensiteit van nauwelijks 10% betekenen.

Maar intussen wordt de werkende mens alweer gestraft: ik betaal belastingen op mijn zuurverdiende loon (overuren nog zwaarder belast). Ik tank maandelijks voor ongeveer 240 euro (woon-werkverkeer ongeveer 100 km/dag), met daarin de nodige accijnzen. Ik sta uren in de file, samen met de massa buitenlandse nummerplaten die ons land als transitland gebruiken (niet onlogisch gezien de ligging, maar da's niet MIJN fout!). Ik rij elke dag naar Brussel, niet omdat ik verkies om vele uren in de wagen te zitten ipv bij mijn kinderen kwali-tijd door te brengen, maar omdat de firma nu eenmaal een centrale ligging vereist.
Dit voorstel geeft een mens zin om te gaan profiteren van het systeem. Zij die zichzelf uit eigen keuze (!) (parttime) werkonbekwaam laten verklaren, die moeten geen torenhoge beslatingen betalen. Zij moeten geen volle tank per week betalen. Zij moeten geen kilometerheffing betalen. En ze zijn thuis om de kinderen naar/van school te brengen/halen.
Ik lijk wel gek om elke dag te gaan werken...

Waarom inderdaad geen wegenvignet in het leven roepen? Ik wil gerust een bijdrage leveren, zolang onze buitenlandse vrienden dat ook doen. Je hoeft nog maar net de grens over met Frankrijk en je ziet een pracht-voorbeeld: iedereen betaalt (IEDEREEN, niet alleen de werkende mens!!) en de wegen zijn daar picco bello in orde. Als transitland is dit een gouden opportuniteit. Mijn voorstel: begin met de buitenlanders een bijdrage te laten betalen. Komen we daar niet mee toe, dan wil ik wel een centje toesteken in de vorm van een of andere belasting die voor elke Belg geldt (weeral, niet enkel voor de werkende mens!). Maar we zullen -denk ik- al een heel eindje verder staan als we de buitenlandse nummerplaten eerst laten betalen.

Hoe langer hoe meer doet het huidge beleid me kokhalzen. Je hoeft geen Einstein te zijn om te beseffen dat de werkende mens dit niet kan volhouden; wij kunnen het huidige systeem niet blijven betalen. En toch, bij de verkiezingen zullen onze politici weer allemaal hun glimlach op hun gezicht toveren en zeggen hoe goed het allemaal wel gaat, en wij... wij zijn de dommerikken die hopen dat het ooit betert...